تعمیرات تخصصی تلویزیون (www.pejvakelectronic.ir)

اولین وتنها مرکز فوق تخصصی مجاز در زمینه تعمیرات و خدمات تلویزیون در ایران (www.pejvakelectronic.ir)

تعمیرات تخصصی تلویزیون (www.pejvakelectronic.ir)

اولین وتنها مرکز فوق تخصصی مجاز در زمینه تعمیرات و خدمات تلویزیون در ایران (www.pejvakelectronic.ir)

خرید یک تلویزیون خوب

 شما در خرید یک تلویزیون جدید به چه موارد و امکاناتی توجه می کنید؟ برای انتخاب بهترین کیفیت تصویر چه راهی را دنبال می کنید و در نهایت چه برندی از نظر شما بالاترین کیفیت را دارد؟ کدام برند بیشترین امکانات و قابلیت ها را در اختیار شما قرار می دهد؟ در این راهنمای خرید نمی خواهیم یک یا چند محصول خاص را به شما معرفی کنیم، بلکه هدف این است که آنچه در خرید یک تلویزیون جدید مهم تر است را به صورت خلاصه برایتان بازگو کنیم.

خرید تلویزیون با توجه به تنوع بسیار زیاد محصولات و تکنولوژی های متفاوت امروزی، همیشه کاری دشوار بوده و هست. نه تنها برای کاربران عادی بلکه برای فروشندگان تلویزیون، تولیدکنندگان، خرده فروشی ها و منتقدین هم کاری پیچیده است. با جست وجو در اینترنت، وضعیت پیچیده تر هم می شود چرا که در معرفی محصولات جدید با انبوهی از تکنولوژی های جدید و متعلقات اضافی مواجه می شویم. لذا امیدواریم که این راهنمای خرید تلویزیون بخشی از پیچیدگی ها را ساده کرده و در تصمیم گیری به شما دوستان پرشین استار کمک کند.

:: سه قانون اصلی در خرید یک تلویزیون خوب

1. کیفیت تصویر با توجه به مشخصات روی کاغذ، تعیین نمی شود!

شاید این جملهٔ کوتاه به مذاق تولیدکنندگان بزرگ تلویزیون خوش نیاید اما عین حقیقت است. در واقع با بررسی مشخصات انواع تلویزیون احتمالاً شما هم به این نتیجه می رسید که هدف از ارائهٔ کاتالوگ و مشخصات تلویزیون ها، گیج کردن مشتری است.

انبوهی از عبارات گیج کننده و اعداد بزرگ و کوچک روبروی شما قرار می گیرند و شاید در نهایت مجبور به خرید یک تلویزیون نسبتاً گران قیمت شوید، آن هم به این دلیل که نسبت کنتراست بالاتری دارد و یا روشنایی بیشتری دارد. شاید هم علت انتخاب شما وجود یک تکنولوژی خاص در محصول باشد. البته برخی از مشخصات ذکر شده روی کاغذ بسیار با اهمیت هستند، مثل وزن و انواع ورودی ها و خروجی های تلویزیون. اما در مجموع پارامترهایی بی اهمیت یا کم اهمیتی در کاتالوگ محصولات دیده می شود و ممکن است برخی از موارد دارای مقادیر نادرست هم باشند.
 

 


به عنوان مثال نسبت کنتراست یا تضاد تنها یک دروغ فریبنده است، نرخ نوسازی بر حسب هرتز که اعدادی از جمله
۱۲۰، ۲۴۰ و ۶۰۰ هرتز را روبروی آن می بینیم و در حقیقت یک پارامتر پیچیده و تا حدی مبهم است. شاید در کاربردهای معمولی، نرخ نوسازی بالا به هیچ وجه اثرگذار نباشد اما هزینه خرید تلویزیون را زیاد می کند. زاویه دید تلویزیون های LCD و LED backlit LCD که عددی نادرست است و این مسألهٔ همیشگی که معمولاً یک تلویزیون LED کیفیت تصویر بهتری نسبت به تلویزیون های LCD ندارد. کابل های HDMI که کیفیت یکسانی دارند اما فروشنده برخی از آن ها را با کیفیت تر از باقی کابل ها معرفی می کند. LED ها یک نسل جدید یا فناوری متفاوت با LCD نیستند و در واقع خود نوعی از LCD ها به شمار می روند.

توصیهٔ ما این است که به جای توجه به صفحهٔ مشخصات تلویزیون، فکر دیگری کنید، شاید بهترین کار نادیده گرفتن آن ها باشد! بهتر است از کاتالوگ محصولات برای جدا کردن تلویزیون ها بر اساس امکانات استفاده کنید، مثلاً اینکه کدام محصولات دارای عینک سه بعدی هستند و یا اینکه کدام موارد تلویزیون هوشمند (تلویزیونی که دارای سیستم عامل یا نرم افزار هوشمند و کامل است) می باشند. برای تشخیص بهترین کیفیت تصویر، بدترین راه ممکن استفاده از مشخصاتی است که در کاتالوگ محصولات ذکر می شود، لذا به هیچ عنوان به آن استناد نکنید.

2. تلویزیون بزرگ تر واقعاً بهتر است

در مورد اندازه حداقل قطر ۳۲ اینچ را توصیه می کنیم. البته در مورد تلویزیونی که قرار است در اتاق خواب قرار بگیرد، ولی برای تلویزیونی که می خواهید در اتاق نشیمن استفاده کنید، بهتر است تلویزیونی با حداقل قطر ۴۶ اینچ یا ۵۵ اینچ و بزرگ تر از آن، انتخاب نمائید. ممکن است در نگاه اول این ابعاد بسیار بزرگ به نظر برسد اما توصیهٔ ما این است که یک تلویزیون بزرگ بخرید چرا که تجربه ای بسیار جالب خواهد بود.

اندازهٔ تلویزیون نسبت به امکانات و قابلیت هایی مثل عینک سه بعدی، نرخ نوسازی بالا تر و تلویزیون های هوشمند، اهمیت بیشتری دارد. بنابراین توصیه می کنیم که با بودجه ای که در اختیار دارید، سراغ تلویزیون های بزرگ تر بروید. معمولاً بیشتر کاربران از اینکه تلویزیونی با ابعاد بزرگ تر نخریده اند، اظهار پشیمانی می کنند، مراقب باشید شما هم به این دسته از مشتریان نپیوندید.

حداکثر اندازهٔ تلویزیون به بودجه، سلیقه و فضای در دسترس بستگی دارد، به این نکته هم توجه کنید که اگر فضای بسته ای برای تلویزیون در اختیار دارید و قبلاً یک تلویزیون کوچک تر در آن قرار داده می شد، تلویزیون جدید را طوری انتخاب نکنید که لبه های آن به میز یا دیوار مماس شود و راهی برای تهویه و خنک کاری باقی نماند. بهتر است حداقل یک اینچ یا
۲. ۵ سانتی م تر فاصله را لحاظ کنید و بعد به انتخاب تلویزیونی با حداکثر ابعاد محاسبه شده بپردازید. حذف پایهٔ بزرگ هم راهی برای افزایش فضای تلویزیون جدید است.

3. به تلویزیون های پلاسما هم توجه کنید

شاید از پیشنهاد ما تعجب کرده باشید اما توجه داشته باشید که تلویزیون های پلاسما با هزینهٔ مساوی، معمولاً نسبت به تلویزیون های LCD و تلویزیون های به اصطلاح LED، کیفیت تصویر بهتری دارند. تلویزیون های LED در حقیقت همان تلویزیون های LCD هستند که نور پس زمینه شان توسط دیودهای نوری (یا LED) تولید می شود.

یکی از دلایلی که باعث شده کاربران از خرید تلویزیون های پلاسما اجتناب کنند این است که شایع شده این نوع تلویزیون ها دچار پدیده ای به نام
Burn in می شوند به این معنی که یک تصویر خاص روی صفحه باقی می ماند، آن هم به صورت دائمی! در صورتی که شما هم یک کاربر عادی هستید و از تلویزیون برای تماشای برنامه های تلویزیونی و یا انجام بازی های ویدیویی استفاده می کنید، نگران این پدیده نباشید، مشکلی نیست. در واقع عمر تلویزیون های پلاسما در حد تلویزیون های LCD معمولی است.
 
یکی دیگر از دلایل اقبال کم مشتریان به استفاده از تلویزیون های پلاسما، قدیمی بودن تکنولوژی آن است.
LCD و بیش از آن، LED به نظر مشتری جدید تر و پیشرفته تر و در نتیجه بهتر است. درست است که تلویزیون های پلاسما نسبت به تلویزیون های LED و مخصوصاً محصولات جدید و باریک امروزی، ضخیم تر و سنگین تر هستند اما هر دو تکنولوژی پلاسما و LED به بلوغ رسیده و کیفیت بسیار خوبی دارند. امروزه تلویزیون های پلاسما هم بسیار باریک شده اند. ضمناً به این مسأله هم توجه کنید که قرار نیست تلویزیون مثل گوشی و تبلت باریک باشد! در ضمن یک تلویزیون خوب چیزی نیست که با گذشت
۲ سال، یک محصول قدیمی دارای کیفیت معمولی به حساب بیاید. تلویزیون ها مثل گوشی ها در حال پیشرفت نیستند. تنها دلیل موجهی که باعث می شود از انتخاب پلاسما صرف نظر کنیم، این است که معمولاً پلاسما ها تلویزیون های بزرگی هستند و در اندازه های کوچک تر از ۴۲ اینچ تولید نمی شوند. بنابراین اگر بخواهید یک تلویزیون کوچک تر انتخاب کنید، باید سراغ LCD یا LED بروید.

استثناهای دیگری هم مطرح است، به عنوان مثال استفاده از پلاسما در اتاقی که بسیار روشن است، مناسب نیست. بهتر است سراغ تلویزیون های
LED که روشنایی بیشتری دارند بروید. منظور از بسیار روشن اتاقی است که دارای چندین پنجره روی یک یا چند دیوار است. در مکانی که نور خورشید مستقیماً روی تلویزیون می تابد هم بهتر است از پلاسما استفاده نکنیم. گرچه دیگر انواع تلویزیون هم، زیر نور مستقیم خورشید، کیفیت خوبی نخواهند داشت. در اتاق های با روشنایی معمولی و حتی زیاد هم استفاده از پلاسما نتیجهٔ مطلوبی دارد.

دومین علت منطقی که منجر به کنار گذاشتن گزینهٔ پلاسما می شود، این است که در نواحی مرتفع، استفاده از تلویزیون پلاسما نتیجهٔ خوبی نخواهد داشت. اما دیگر معایب پلاسما...
یک تلویزیون پلاسما در مقایسه با تلویزیون های
LCD و مخصوصاً تلویزیون های LED، انرژی زیادتری مصرف می کند. اما افزایش هزینهٔ برق مصرفی این نوع تلویزیون ها، سالانه در حدود
۳۰ تا ۵۰ دلار است. البته در ایران هزینهٔ برق مصرفی پایین تر است و تفاوت هزینهٔ برق مصرفی تلویزیون های پلاسما و LED باز هم کمتر می شود. لذا این مورد هم تأثیر زیادی در تصمیم گیری اغلب مشتریان نخواهد داشت.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.